З 1 грудня абоненти українських компаній мобільного зв'язку
зможуть зберігати номер телефону при зміні оператора. Вчора Нацкомісія, що
здійснює держрегулювання у сфері зв'язку та інформатизації (НКРСІ) затвердила
остаточний варіант правил надання цієї послуги, що дозволяє оперативно і
безкоштовно міняти оператора. Втім, учасники ринку вважають, що впровадити
послугу в термін нереально, і сподіваються, що Мін'юст не затвердить документ.
Обсуждавшееся останні три місяці "Положення про надання
послуг перенесення абонентського номера та користування персональним
номером" (Mobile Number Portability; MNP) НКРСІ затвердила вчора фактично
без змін. Послуга буде безкоштовною для абонентів - для її активації достатньо
буде відправити SMS або заповнити заявку на сайті "приймає"
оператора. Після цього переклад абонента повинен бути здійснений протягом доби
з моменту реєстрації заяви. Мобільні оператори зобов'язані почати надавати
сервіс з 1 грудня 2013 року.
Головною особливістю нової редакції документа став істотний
перенесення термінів впровадження послуги для операторів фіксованого зв'язку. В
ході обговорення були прийняті поправки, запропоновані найбільшими гравцями -
"Укртелекомом" і групою Vega (входить до СКМ). Вони змогли переконати
регулятора, що не мають технічної можливості впровадження перенесення номера
через велику кількість застарілих комутаторів. Фіксовані оператори можуть
почати надавати послугу не пізніше 1 січня 2015 року, а обов'язковою вона стане
лише з 2025 року.
При цьому більшість пропозицій найбільших мобільних
операторів - "Київстару" і МТС - в НКРСІ не врахували. У компаніях
вказували на істотну недоробку документа, зокрема наполягали на тому, щоб,
змінюючи оператора, абонент інформував не тільки "приймаючу" сторону,
але і нинішнього оператора (оператора-донора). Учасники ринку також вимагали,
щоб послуга не надавалася абонентам, що обслуговуються неавторизовано, тобто
без надання персональних даних оператору. "Виходить, що заявку на перехід
до іншого оператора від імені неавторизованого абонента може подати хто
завгодно. Це створить можливості для шахрайства", - пояснює директор з
корпоративного управління і контролю "МТС-Україна" Олег
Проживальський. Крім того, за його словами, в документі не врегульовано питання
про залишок коштів на рахунку абонента або його заборгованості перед
оператором-донором на момент переходу до нового оператору.
У НКРСІ назвали більшість претензій операторів надуманими.
"Це не пропозиції до документу, а нічим не обгрунтовані побажання
компаній, яким впровадження MNP просто невигідно, оскільки це посилить
конкуренцію і вимагатиме додаткових інвестицій", - заявляв минулого тижня
член комісії Ігор Сиротенко. Глава НКРСІ Петро Яцук раніше стверджував, що
створення системи збереження номера обійдеться бізнесу більш ніж в $ 10 млн. На
думку пана Сиротенка, вимога надавати сервіс тільки авторизованим абонентам є
дискримінаційним.
У "Київстарі" і МТС розраховують, що положення про
MNP все ж не буде затверджене Мін'юстом у нинішній редакції. "Деякі його
положення просто незаконні", - стверджує пан Проживальський. До того ж,
забезпечити впровадження послуги до 1 грудня просто нереально. "Після
вступу в силу положення операторам необхідно перепрограмувати біллінг. А НКРСІ
- вибрати оператора централізованої бази даних, через яку буде здійснюватися
маршрутизація викликів - на все це потрібен час", - говорить топ-менеджер.
Впровадження MNP не приведе до істотного перерозподілу
часток ринку між мобільними операторами - за різними оцінками, послугою навряд
чи скористається більше 10% абонентів, тобто власники не понад 5,6 млн
SIM-карт. Довгий час вважалося, що в новому сервісі зацікавлений переважно
"Астеліт" (ТМ life :)) - вийшовши на ринок пізніше інших гравців, цей
оператор вважався дискаунтером, активно переманюють абонентів інших операторів.
Втім, минулого року гендиректор "Астеліту" Олександр Барінов заявляв,
що час для MNP упущено. Цей оператор виявився єдиним, не запропонував суттєвих
правок до положення.
На певне зростання абонентської бази після впровадження MNP
зараз зможуть розраховувати всі оператори, вважають експерти. "Останні
підвищення тарифів всіма компаніями може в цілому збільшити число охочих
змінити оператора просто з почуття протесту", - вважає заступник директора
дослідницької компанії GfK Ukraine Гліб Вишлінський
Немає коментарів:
Дописати коментар